Depressie of burn-out ?

Burn-outBen je (misschien) al in een burn-out of depressie ?

Ik was bijna mijn hele leven depressief en zelfs een tijdje in een burn-out. Ik was mij hiervan absoluut niet bewust. En als erover gesproken wordt, was ik overtuigt dat ik niet bij deze mensen behoorde.

Nee, hoor. Alles goed bij mij. Ook voelde het niet zo.

Depressie en zelfs de tijd in een burn-out waren voor mij normale belevenissen. Het gehoorde gewoon bij mij. Er waren ook momenten in die ik mij beter voelde. Waar ik mijn leven een andere wending heb kunnen geven. Waar in het buiten alles was, wat vele mensen zich wensen. Maar na verloop van tijd kon ik mij niet meer gelukkig voelen ondanks ik eigenlijk alles had. Tenminste leek het zo. Dus ik had helemaal geen idee waarom ik mij zo ongelukkig voelde.

 Ik ben deze weg de meeste tijd zonder medicijnen en alleen gegaan.

Er was een heel korte begeleidende periode van de Riagg met medizijn. Dat was de ergste tijd in mijn leven.
Net voor de verhuizing naar Hoofddorp kon ik die met behulp van een huisarts stop zetten.
Hier in Hoofddorp had ik een paar maanden begeleiding door een psychiater. Die wilde mij meteen weer aan de pilletjes krijgen en en kon mij geen andere weg wijzen.
Het was voor mij duidelijk, dat ik zelf een weg moest vinden om door te kunnen gaan. En vooral zonder medicijnen.

Toen mij op een dag duidelijk is geworden dat elke dag die ik niet leef zoals ik dat wil, een dag is aan die ik sterf, wist en voelde ik hoe waardevol mijn leven is. Elke dag! En dat ik aan mijn zelfliefde en eigenwaarde moet werken. Dat het heel belangrijk is, van mijzelf te houden en mijn waarde te bepalen. Dat was voor mij een oogopener en ik begon te werken aan de veranderingen in mij.
Iedereen kan zich weleens depressief voelen. Maar soms verkeren mensen in een staat van langere depressie zonder zich ervan bewust te zijn.

Depressie is een woord dat vroeger vaak is gebruikt voor stress en spanning en dat tegenwoordig burn-out genoemd wordt. Veel van de symptomen van burn-out en depressie komen overeen. Mensen met een burn-out, maar ook mensen met depressie zijn vaak somber en lusteloos.

Het belangrijkste verschil is wel, dat de oorzak van overspanning bij burn-out het gevolg is van de opeenstapeling van stressgevende factoren en/of situaties.  Hierdoor raak je geestelijk en lichamelijk uitgeput. Dat gebeurd niet alleen door werkomstandigheden, maar ook door de verhouding binnen je relatie.

Bij een depressie is de oorzak vaak onduidelijk en kan al heel ver terug liggen.

Beide, mensen met een depressie of burn-out, zijn vaak degenen die altijd bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen. Zij kunnen slecht néé zeggen en kunnen er niet tegen, als een probleem nog niet is opgelost.

Ik was ook zo iemand die altijd verantwoordelijkheid wilde hebben.

Ik riep heel vaak “hier”, als er geen ander is gevonden voor een specifieke taak. Bijvoorbeeld bij onaangename activiteiten in mijn baan of een ondersteunende taak/gesprek binnen familie of kennissen. Zelf binnen mijn relaties. Dus als er niemand was, was ik er altijd voor iedereen. Ik was degene die andere vaak de rug vrij heeft gehouden. Ik besefte niet dat het mij niet goed deed. Met de achteruitgang van mijn gezondheidstoestand moest ik dat meer en meer opgeven. Ik kon het gewoon niet langer. Alles was mij teveel geworden.

Mensen met een neiging tot depressie zijn vaak zeer gevoelig, zelfkritisch en veroordelen zich voor fouten en ongelukken. Ze zijn perfectionistisch, vaak plichtsgetrouw en voelen zich, voor veel van wat er (is) gebeurd, verantwoordelijk. De erkenning van anderen is belangrijk voor hen.

Er zijn vele theorieën over de vorming van een depressie. Een slechte jeugd, zware slagen van het lot, ziekte, perfectionisme, overgevoeligheid, het verlies van erkenning, genegenheid en succes in privé- en beroepsleven, constante vernedering en devaluatie of gewoon langdurige overbelasting. De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden en heeft iets van alles. Echter hebben overbelasting door stress en spanning die in een depressie / burn-out leiden een speciale betekenis. Dat zijn de enige symptomen waar wij zelf iets aan kunnen veranderen. Het verleden kan niet worden veranderd en zo kunnen de oorzaken van een depressie, die in het verleden liggen waarschijnlijk ook niet uit de weg geruimd worden. Men kan wel leren ermee te leven. Maar buitensporige eisen, die tot stress en spanning hebben gevoerd zijn altijd in het heden te vinden. Hier is een potentieel! Wij kunnen hier aan de oorzaak van de depressie werken en ons beter voelen.

 Wanneer praten wij van een depressie?

Bijna elk mens voelt zich in een bepaalde fase in zijn leven treurig of lusteloos. Dat is meestal een normale reactie op psychische belastingen en gaat vanzelf voorbij. Maar als deze gevoelens over langere tijd aanwezig zijn en neerslachtigheid, gebrek aan motivatie en belangstelling erbij komen, dan kan het om een depressie gaan. Een depressie verdwijnt niet na een bepaalde tijd vanzelf. Zo een depressie is een zware en ernstige psychische stoornis en moet professioneel worden behandeld.

Als men in een depressie terecht is gekomen, is het vaak heel moeilijk dagelijkse taken het hoofd te bieden. Alles lijkt zo hopeloos dat sommige mensen zelfs de wil om te leven verliezen.

Er zijn verschillende vormen van depressie. Ik noem hier twee.

Recidiverende depressieve stoornis

Als iemand vaker in een periode van depressie terecht komt, spreekt men van een recidiverende depressieve stoornis. Dit is de meest voorkomende vorm van depressie.
Voor vrouwen is de kans een terugkerende depressie te ontwikkelen hoger dan bij mannen.
De terugkerende depressieve perioden veroorzaken zwaar psychisch lijden en beperken het leven van betrokkenen. Vaak kunnen zij niet langer een baan uitvoeren. Ook sociale contacten zijn gespannen en kunnen zelfs breken.
Mensen met een depressie bevinden zich vrijwel de hele dag en bijna elke dag in een depressieve stemming. Deze kunnen variëren van mild tot zwaar.

Ik noem hier een aantal symptomen die algemeen voorkomen kunnen:

Gevoelens van waardeloosheid.

Slaapklachten – niet kunnen slapen of te veel moeten slapen.

Overgevoelig, prikkelbaar en rusteloos zijn.

Verlies in plezier.

Geen interesse in activiteiten.

Onopzettelijke toename of afname van gewicht.

Besluiteloosheid.

Moeheid en verlies van energie.

Onterechte schuldgevoelens.

Concentratiestoornissen.

Terugkerende gedachten aan de dood of suïcideplannen.

 

Helaas wordt een depressie vaak over het hoofd gezien. Doordat er veel lichamelijke klachten zijn en vaak ook nog allerlei (fobische) angstsymptomen aanwezig zijn. In het begin gaat men naar de huisarts met slaapklachten. Hier begint een depressie vaak mee. Dat er op het emotionele vlak veranderingen zijn, bijvoorbeeld het verlies van interesse en plezier, vermoeidheid, veranderde voedingsgewoontes en verminderde zin in seks neemt men in het begin niet als symptoom van depressie waar.

Chronische depressie

Bij sommige mensen loopt de depressie niet in fasen, zij lijden voortdurend aan depressieve symptomen. Bij dergelijke chronische depressies zijn de depressieve symptomen meestal minder sterk aanwezig. Artsen noemen dit dysthymia. De dysthyme stoornis of dysthymie is een psychische aandoening, een lichte vorm van depressie die zich kenmerkt door een gebrek aan plezier en genoegen in het leven. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Dysthyme_stoornis)

Dit soort depressie wordt vaak niet herkend – zelfs de betrokkenen ervaren hun gedeprimeerde stemming vaak als normaal. Echter heeft deze minder sterke chronische depressie aanzienlijk invloed op levenskwaliteit, prestatie en sociale relaties van de patiënt.

Belangrijk om te realiseren:

Om uit je depressie te komen, is het noodzakelijk een beslissing te nemen. Je gaat de schuld niet meer bij anderen zoeken. Je bent klaar met alsmaar klagen. Je weet: Ik moet de eerste stap doen. Je neemt bewust de beslissing veranderingen in je leven aan te brengen. Je kan het en je wil het! Je kiest nu voor vreugde en zelfliefde.

Als je hierbij hulp wilt hebben omdat het niet altijd gemakkelijk is om alles alleen voor elkaar te krijgen neem contact met mij op. Ik sta je graag ter zijde. Samen werken wij een plan uit die je helpt de eerste stappen te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *