Spanning in je lijf

Spanning in je lijf kan verschillende oorzaken hebben.Spanning

Ik wil mij hier met de spanning bezighouden die door stress en angst worden veroorzaakt. Angst en stress hangen nauw met elkaar samen en kunnen niet zonder elkaar zijn. Angst veroorzaakt stress en stress op zijn beurt bevordert angsten. Er is dus geen stress zonder angst ook al zijn wij ons hiervan meestal niet bewust. Vaak is de angst niet aan bepaalde eisen te voldoen, een van de redenen voor stress. En dat roept vaak spanning in je lijf op.

Het angstsysteem is belangrijk.

Het wordt normaal gesproken in noodsituatie geactiveerd om ons te beschermen. Als je bijvoorbeeld op een rots staat en je wordt misselijk, zal je angstsysteem je waarschuwen en je een stap naar achter laten maken.
Maar als het te vaak wordt geactiveerd in bepaalde situatie waar jij een beoordeling aan geeft, die niet of weinig op realiteit gebaseerd is, geeft dat over de tijd veel spanning in je spieren. Hierdoor verhoogt de zuurgraad in je weefsel en bloed.

Maar wat zijn dan situaties waar stress ontstaat?

Onder andere het gebrek aan waardering (werk net zoals binnen de familie) of het gebrek aan steun, ja zelfs het slecht humeur van je partner of baas zijn vaak al genoeg.
Voortdurende bezorgdheid over je relatie of partnerschap kan zelfs chronische stress veroorzaken.

Legitieme, maar ook ongegronde angst voor het verlies van eigen materiële veiligheid veroorzaken massale stress, net als de angst verlaten te worden.
En over de tijd verandert deze angst in een vicieuze cirkel.

Het angstsysteem heeft onze oer-oer-oer voorouders in een kwestie van seconden in staat gesteld om te vechten of te ontsnappen als er gevaar was. Angst heeft dus veel te maken met reactie.
Tegenwoordig is de grootste stress-trigger onze hoofdcinema. Ons zelfbeeld en onze wereldbeschouwing, hoe wij dingen beoordelen, erop reageren en vervolgens verwerken.

Gelukkig kan iedereen leren de stress-inducerende beoordelingen te veranderen.
Je kunt leren je gedachten bewust op iets anders te richten. Dit zal de kwaliteit van je gedachten, en hierdoor ook de kwaliteit van je gevoelens en (re)acties verbeteren. En dit gaat resulteren in meer rust en vermindering van stress, angst en natuurlijk ook de spanning.

Ik wil je hier een paar tips geven om stress en angst te verminderen:

  1.  Je zou bijvoorbeeld jouw beoordeling van situaties die angst of stress veroorzaken kritisch kunnen bekijken.
    Even bij de beoordeling van de situatie stil staan:
    Welke gedachte was het ook weer die je onzeker liet worden?
    Vraag je af: Is dat überhaupt waar? (ja of nee)
    Weet ik zeker dat dit waar is? (ja of nee)
    Hoe reageer ik als ik deze gedachte geloof? (let op je gevoelens, wat gebeurd in je lichaam, hoe ga je met anderen om als je deze gedachte geloofd)
    Wie zou ik zijn zonder deze gedachte?
    En nu keer deze gedachte om!

    Een voorbeeld:

    Je hebt een drukke dag achter de rug met toetsen en bent geslaagd. Je wil het heel graag delen met je partner. Dus vol enthousiasme begin je meteen nadat je thuis bent gekomen te vertellen. Je partner zit voor het tv voetbal te kijken. Een voor hem belangrijke wedstrijd. Hij luistert maar even en zijn aandacht gaat weer naar het tv.

    Jij bent teleurgesteld, je blije stemming is weg en je bent bijna in tranen.
    Je beschuldigd hem: je luistert nooit naar mij. Ik ben niet belangrijk voor je. Voetbal is voor jou het belangrijkst.

    Vraag je af: Is dat überhaupt waar? (ja of nee)

    Is het waar dat hij nooit naar mij luistert?
    Is het waar dat ik voor hem niet belangrijk bent?
    Is voetbal echt het belangrijkst voor hem?

    Weet ik zeker dat dit waar is? (ja of nee)

    Hoe reageer ik als ik deze gedachte geloof?

    Ik bent teleurgesteld. De vreugde over mijn succes is teniet.
    Ik voel mij slecht en ben bijna in tranen.

    Wie zou ik zijn zonder deze gedachte?

    Als ik deze gedachten (Je luistert nooit naar mij. Ik ben niet belangrijk voor je. Voetbal is voor jou het belangrijkst) niet had, was ik nog dezelfde mens als toen ik binnen kwam.
    Vol vreugde over mijn succes. Ik voel mij lekker en blij.

    En nu keer deze gedachte om!

    Ik luister nooit naar mij. Ik ben niet belangrijk voor mij.
    Ik luister nooit naar hem. Hij is niet belangrijk voor mij.
    Hij luister naar mij. Ik ben belangrijk voor hem.

    Het doel van de vragen, die zich op alle mogelijke situaties laten toepassen is, door zelfreflectie geleidelijk te erkennen dat de eigen houding vaak de oorzaak van de problemen is.

  2. Binnen de familie zou je duidelijke regels kunnen opstellen zodat je tijd voor jezelf vrij kan maken.
    Wees creatief. Maak bijvoorbeeld een leuk hangertje voor aan de deur. Als die er hangt weet je familie dat je even tijd voor jezelf nodig hebt.
    Neem dan ook echt tijd voor jezelf: Geen E-mail, appjes, pop-ups of updates
  3. Als het je werk toelaat: Na elke 50 minuten werken een kleine pauze van 5 tot 10 minuten kunnen nemen om even te ontspannen. Ontspannen betekent: niets doen – even rusten. Misschien even aan de lucht gaan, naar een mooie bloem kijken, de zon op je gezicht laten schijnen. Genieten van het even niets doen. En natuurlijk het mobiele uit zetten.
    En als het niet elke 50 minuten gaat, neem elke 90 minuten even een pauze.
  4. Je kan ook een ontspanningsmethode leren en regelmatig uitvoeren zoals b.v. yoga/pilates.
  5. Wat mij vaak helpt is het aanspannen en loslaten van spieren. Je kan dit ook zittend doen. Je hele lichaam inspannen, even vasthouden en weer loslaten.
  6. Als je tijd hebt, helpt het spiergroepen aan te spannen en weer los te laten. Dat gaat het beste als je ligt.
    Beide voeten aanspannen, even vasthouden en weer loslaten,
    beide benen aanspannen, vasthouden en weer loslaten.
    Op die manier ga je je hele lichaam door.

Ik wens je heel veel succes en als je meer wilt weten kan je mijn e-book gratis downloaden.

Dit bericht is geplaatst in Angst . Bookmark de link .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *